De Easy Access-regeling (hbo) voor VH-hogescholen

Klik op de afbeelding om deze te vergroten (jpg) | Klik hier voor de printversie (in pdf) | Download the infographic in English

36 VH-hogescholen, één afkoopregeling
De Vereniging Hogescholen (VH) heeft namens alle aangesloten hogescholen een afkoopregeling getroffen met Stichting UvO: de Easy Access-regeling (hbo). Daardoor is het hergebruik van auteursrechtelijk beschermd materiaal binnen het hoger onderwijs eenvoudiger dan ooit.

Wat is er afgesproken?
U kunt tot en met 50 pagina’s overnemen uit een werk, op voorwaarde dat dit maximum 25% van dat werk is. Bijvoorbeeld: uit een boek van 200 pagina’s kunt u 50 pagina’s overnemen (25% dus) en aan uw studenten geven. Dit 'hergebruik' is namelijk afgekocht door uw VH-hogeschool. Dat geldt voor papier én digitaal materiaal.

Wat als ik meer dan 50 pagina's wil gebruiken?
Wilt u meer dan 50 pagina’s of meer dan 25% van een werk overnemen? Dit valt buiten de Easy Access-regeling (hbo). U dient daarom toestemming aan te vragen bij de rechthebbende. Dit kan gemakkelijk via de UvO portal. U ontvangt direct toestemming of UvO faciliteert de aanvraag voor u.

Hoeveel PowerPoint-plaatjes mag ik gebruiken?
U mag maximaal 50 afbeeldingen in presentaties gebruiken (PowerPoint, Prezi, e.d.). Daarbij zijn er twee voorwaarden: maximaal 10 werken van dezelfde maker gebruiken en niet meer dan 25 afbeeldingen uit hetzelfde werk.

Voor de volledige overeenkomst zie de pagina 'Downloads'.

Voor overige vragen zie de FAQ voor hbo

Inloggen Webportal