Eén loket voor gebruiker & rechthebbende

Stichting UvO (voorheen Stichting PRO) is in 1997 opgericht door het Nederlands Uitgeversverbond om de collectieve administratie te verzorgen van auteursrechten. Het gaat daarbij om rechten die uitgevers niet of moeilijk individueel kunnen uitoefenen.

Doel
Stichting UvO behartigt de belangen van uitgevers en de door hun vertegenwoordigde auteurs op het gebied van collectieve exploitatie van auteursrechten. Dit doen we zonder winstoogmerk. Ook voeren wij de administratie van het gebruik. Tot slot ontplooien wij activiteiten die verband houden met collectieve exploitatie of daartoe bevorderlijk kunnen zijn.

Werkzaamheden
Onderwijsinstellingen betalen een vergoeding voor overnames uit auteursrechtelijk beschermde werken die in onderwijspublicaties worden opgenomen. Stichting UvO incasseert en verdeelt deze vergoedingen onder de uitgevers en werkt daarbij nauw samen met de Stichting International Publishers Rights Organisation (IPRO), opgericht door de international association of Scientific, Technical and Medical publishers (STM) ten behoeve van de betrokken buitenlandse uitgevers. Voor de onderwijsmarkt kan Stichting UvO als één aanspreekpunt opereren voor het regelen van rechten voor onderwijspublicaties. De activiteiten van deze secties zijn gebaseerd op artikel 16 Auteurswet. Door de onderwijsexceptie is geen toestemming nodig voor het gebruik van korte overnames ten behoeve van het onderwijs maar wel voor de zogenoemde niet-korte overnames. Meer dan 700 uitgevers hebben Stichting UvO een mandaat gegeven voor de afhandeling van deze niet-korte overnames. Daarnaast kan Stichting UvO via de constructie met IPRO ook voor de buitenlandse uitgevers de niet-korte overnames verwerken. Het bestuur bestaat uit functionarissen werkzaam bij uitgevers welke actief zijn in het hoger onderwijs en worden benoemd door de Groep Educatieve Uitgeverijen van het NUV.

U vindt hier al onze contactgegevens.

Klachten & bezwaren
Onze medewerkers doen hun uiterste best om verzoeken, vragen en opmerkingen correct en tijdig af te handelen. Toch is nooit te voorkomen dat fouten worden gemaakt, zodat een situatie kan ontstaan waarmee u als uitgever of gebruiker niet tevreden bent. Hierdoor ontstaat dan mogelijk een klacht of een bezwaar. Stichting UvO heeft een aparte procedure voor klachten en bezwaren, die u hier kunt vinden.