De Easy Access-regeling (HBO)

Klik op de afbeelding om deze te vergroten (jpg) | Klik hier voor de printversie (in pdf)

36 hogescholen, één afkoopregeling
De Vereniging Hogescholen heeft namens alle aangesloten hogescholen een afkoopregeling getroffen met stichting UvO: de Easy Access-regeling (hbo). Daardoor is het hergebruik van auteursrechtelijk beschermd materiaal binnen het hoger onderwijs eenvoudiger dan ooit.

Voor de volledige overeenkomst zie de pagina 'Downloads'.

Wat is er afgesproken?
U kunt tot en met 50 pagina’s overnemen uit een werk, op voorwaarde dat dit maximum 25% van dat werk is. Bijvoorbeeld: uit een boek van 200 pagina’s kunt u 50 pagina’s overnemen (25% dus) en aan uw studenten geven. Dit 'hergebruik' is namelijk afgekocht door uw hogeschool. Dat geldt voor papier én digitaal materiaal.

Wat als ik meer dan 50 pagina's wil gebruiken?
Wilt u meer dan 50 pagina’s of meer dan 25% van een werk overnemen? Dit valt buiten de Easy Access-regeling (hbo). U dient daarom toestemming aan te vragen bij de rechthebbende. Dit kan gemakkelijk via de UvO portal. U ontvangt direct toestemming of UvO faciliteert de aanvraag voor u.

Hoeveel PowerPoint-plaatjes mag ik gebruiken?
U mag maximaal 50 afbeeldingen in presentaties gebruiken (PowerPoint, Prezi, e.d.). Daarbij zijn er twee voorwaarden: maximaal 10 werken van dezelfde maker gebruiken en niet meer dan 25 afbeeldingen uit hetzelfde werk.

Voor overige vragen zie de FAQ voor hbo.

Inloggen Webportal