Nieuwe afkoopregeling auteursrecht hogescholen

De Vereniging Hogescholen (VH) heeft een nieuwe afkoopregeling getroffen met uitgeversorganisatie Stichting UvO: de Easy Access-regeling (hbo). Het contract is afgesloten voor een periode van drie jaar, t/m 31 december 2023 en kan maximaal één jaar verlengd worden.

De 36 hogescholen die lid zijn van de VH kunnen voortaan eenvoudig meer content (her)gebruiken in hun onderwijs. De regeling geldt zowel voor papieren readers en syllabi als voor digitaal gebruik (op Blackboard, Canvas, e.d.). Docenten kunnen voortaan tot en met 50 pagina’s overnemen uit publicaties (artikelen, boeken, etc.), mits dat maximaal 25% van het oorspronkelijke werk is. Ook kunnen zij tot 50 afbeeldingen gebruiken in presentaties, waarvan tien afbeeldingen van dezelfde maker.

Meer content, minder administratie
De nieuwe regeling is een flinke verbetering voor hogescholen. Onderwijsinstellingen betalen voortaan hetzelfde bedrag per student. Door deze verruimde voorwaarden hoeft er minder vaak toestemming aangevraagd te worden en verdwijnen de controles in de huidige vorm. Daardoor is er minder administratieve rompslomp. Daar staat tegenover dat hogescholen inzicht zullen geven in het gebruik van langere overnames. Jaarlijks zullen zij een rapportage aanleveren aan Stichting UvO met informatie over langere overnames. Stichting UvO kan steekproeven uitvoeren om meer inzicht te krijgen in het daadwerkelijke gebruik van de content van uitgevers.

Rechthebbenden (makers en uitgevers) zullen ook profiteren van deze regeling, omdat zij een eerlijke vergoeding krijgen voor het gebruik van hun werk in het hbo. De afkoopregeling is echter niet bedoeld voor langere overnames van meer 25% van het werk (of meer dan 50 pagina’s). Dergelijke overnames zijn onwenselijk en eenvoudig te voorkomen door studenten het werk te laten aanschaffen of afspraken te maken met uitgevers over het aanbieden van maatwerk. Als er in uitzonderlijke gevallen meer dan 25% van het werk of meer dan 50 pagina’s wordt aangeboden aan studenten, kan er nog steeds toestemming aangevraagd worden. De Auteursrechteninformatiepunten (AIP’s) aan hogescholen gaan docenten hiermee zoveel mogelijk bij helpen. Stichting UvO blijft echter het centrale aanspreekpunt om toestemming te verkrijgen.

Easy Access-webinar
Op maandag 12 april 2021 van 15:00u tot 17:00u organiseert Stichting UvO i.s.m. de Vereniging Hogescholen een webinar over de nieuwe Easy Access-regeling (hbo). Deze is toegankelijk voor medewerkers van AIP’s, bibliotheken, beleidsmedewerkers, maar ook andere geïnteresseerden.

Klik hier om u aan te melden voor het webinar

Klik op de afbeelding om deze te vergroten (jpg)
 | Klik hier voor de printversie (in pdf)